top of page
  • Writer's pictureLyudmyla Pustelnyk

Z-оперa російських та українських зірок


В Метрополітен-опері сезону-2024-2025 на одній сцені разом виступають артисти з рф і наші. Оксанa Линів є далебі не єдиною, хто живлять цю дику мистецьку “співпрацю”.


Після повномасштабного вторгнення росії в Україну в лютому 2022го продюсер Мет Пітер Гелб повідомив, що  не запрошуватиме російських артистів, які публічно не висловилися проти війни. Та насправді співаки з країни-агресоркив відтоді продовжують виступати в усіх сезонах Мет. Зрозуміло, що в засудженні злочинів путінського режиму жодного  разу незауважені, та панові Гелбу це не перешкодило.


Так само не завадило українській оперній зірці Людмилі Монастирській (вгорі, поруч з фото Оксани Линів)  вийти з росіянами в січневій, 2024го, постановці Мет “Набукко”, де співала партію Абігайль. Тоді як  Марія Баракова,  меццо сопрано з когорти диригента-путініста Гєргієва –  партію Фенени. Роль Закарії – давній протеже Гєргієва Дмітрій Бєлоссєльскій, бас. До слова – уродженець нашого Павлограда, завдяки чому в програмі Метрополітен-опери на 2024й його країною цинічно записали Ukraine (https://www.metopera.org/about/press-releases/the-metropolitan-opera-announces-its-202324-season-with-the-most-new-works-in-the-companys-modern-history/). Чи  то через звичайну помилку, чи задля піарного ефекту – щоби непосвячені думали, ніби театр підтримує  Україну. (https://www.metopera.org/about/press-releases/verdis-epic-drama-nabucco-returns-to-the-met-on-september-28/ ).


Далі - більше. В постановці “Богеми” на сцені Мет в листопаді ц.р. разом з росіянкою Крістіною Мхітарян  вийде київський баритон Дмитро Попов (на фото нижче). Той самий екс-соліст Большого в москві, колишній харків’янин, який зараз мешкає в Німеччині, а в 2022му співав у скандально відомій “Іоланті” Чайковського під проводом Оксани Линів. Її ж наполегливість в промоції російського відома не вчора.


Пані Линів, як уже повідомлялося, для Мет диригувала в “Турандот”, де головну партію віддали росіянці Єлєні Панкратовій. Та давно виступає з путіністом Гєргієвим. (https://www.globalvillagehome.net/post/%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%BE%D1%82-%D0%B7-%D0%BA%D1%80%D0%BE%D0%B2-%D1%8E ).


Взагалі, нашим зіркам виходити разом з росіянами  під час війни вже звично: минулого року Ольга Кульчинська, яка родом з Рівного, виконувала партію Наташі Ростової у “Війні і мирі” Прокоф’єва в Баварській опері (https://zbruc.eu/node/115092). Вистава під керуванням росіянина Дмітрія Чернякова, в ролях не бракувало російських співаків. На поклон Ольга вийшла у футболці з українським державним гербом, публіка була задоволена. 


Раніше, в 2019му, коли пані Кульчинська співала у вище згадуваній “Богемі” в Мет, обійшлося без жодних тризубів. Хоч агресія рф проти її Батьківщини тоді тривала вже п’ять років, а в спектаклі були зайняті росіяни Єлєна Стіхіна, сопрано, і баритон Алєксєй Марков.


Людмила Монастирська, своєю чергою, загорнулася в синьожовтого прапора наприкінці “Турандот”  на нью-йоркській сцені минулого року. Або ж і Богу тризуб, і чорту голосу не шкода?  Старий-добрий “ангажемент”  “і нашим, і вашим”.  


Українських артистів, здається, влаштовує такий стан справ, жодних офіційних заперечень з приводу присутності путіністів в Мет чи на інших міжнародних майданчиках наразі не висловлювали. Таким чином не лише визнають можливість диктувати російський порядок денний у світовій опері, але й самі сприяють поширенню русміра зі сцени. На природні обурення “як можна виходити разом з росіянами у розпал російського геноциду українців?” звучать виправдання.




Оксана Линів, відповідаючи на запитання німецького журналіста щодо своєї та участі путіністки Анни Нєтрєбко в травневому фестивалі у Вісбадені, Німеччина, цього року: “Ви ніколи не отримуєте інформації про те, які інші, [крім вас], артисти запрошені. Іноді можуть виникати дуже неприємні ситуації... Інакше у Вісбадені. Мене запросили туди не як окремого артиста, а як частину всієї постановки “Тоска” муніципального театру в Болоньї. Це було загальне запрошення для цілого оперного театру, включаючи оркестр, хор, солістів, режисерську групу та технічний супровід... 


Моє ставлення до Нєтрєбко не змінилося. Я не можу уявити якусь мистецьку співпрацю з нею. Однак, відчуваю свою велику відповідальність перед  театром у Болоньї, і як музичний керівник маю обов’язок здійснити цей тур. Звичайно, такий проєкт... надзвичайно складний у фінансовому плані, і ці кошти були закладені роками наперед, тому  не можна просто скасувати”.


Отже, “не тратьте, куме, сили, спускайтеся на дно”? Не сперечайтеся, не наполягайте на своєму й категоричній неетичності російства на світових майданчиках. Замість того – доволі розмита громадянська позиція й недолугі аргументи про “зобов’язання перед партнерами”. Щоправда, чутливого питання коштів теж ніхто не скасовував, адже суми гонорарів для міжнародних зірок доволі привабливі.


Про те, скільки платять вокалістам за участь у постановках Метрополітен, розповів її оперний співак Девід Лі (David Leigh): “Світова зірка отримує за один виступ 17000 доларів. Якщо йдеться про виконавця найвищого рангу, за яким підтягуються спонсори, то гонорар може сягнути й 30000. Тепер порахуємо – добрий вокаліст у розквіті своєї кар’єри cпіває принаймні одного вечора з кожних двох-трьох. Оперний сезон триває 9 місяців. Припустимо, виступаєте кожних дві з половиною доби, що означає 110 вечорів на рік. Отже, за 9місячний період можете заробити десь 3.3 мільйона доларів. Зазвичай, трохи менше, бо далебі не кожен театр платить такі гроші, як Мет. Крім того, 10% забирає менеджмент.


Але це, не враховуючи інших речей, що оплачуються значно краще – як-от, записи, в т.ч. вистав з вашою участю. Так можна заробити сотні тисяч доларів лише протягом кількох тижнів. Концерти – за них зірка може отримати і 50000 за вечір, і більше. Наприклад, гонорар Лучано Паваротті на пікові його слави значно перевищував 100000 за вихід. Навіть за мінусом 15% менеджменту за рік теж виходить непогана сума. В успішних співаків – десь по 500000” (https://www.quora.com/How-much-do-opera-singers-get-paid).


Ще одне джерело, ресурс Careers in Music, називає дещо скромніші суми компенсацій оперної праці – від 1000 до 15000 за вечір для затребуваного артиста. І в середньому – від 200000  за рік (https://work.chron.com/much-opera-singers-make-4662.html ).


А що там з оплатою диригентської праці? Зірки, до яких спокійно можна зарахувати Оксану Линів, в Мет у середньому отримують по 20000 за виступ (https://slippedisc.com/2018/05/some-thoughts-on-james-levines-27000-nightly-rate/). Оперні компанії платять до 50000 гонорару за одну виставу. Диригуючи симфонічним оркестром, можна заробити від 15000 до 100000 за все той же один концерт (https://www.quora.com/How-much-money-does-a-conductor-make-per-performance).


Тож навіть з урахуванням драконівських 30% з гонорару, які віднімають в Мет в наших артистів згідно з міждержавною угодою між Україною та США,  рідні митці все одно непогано почуваються фінансово (https://www.sestry.eu/statti/operna-diva-lyudmila-monastirska-vazhko-buti-perfekcionistom-yakshcho-tebe-zupinyayut-na-polovini-ariyi-vidpravlyayuchi-v-ukrittya).


Надто, порівняно з тими своїми колегами, які принципово відмовляються ділити сцену з росіянами. Залишаючись без гонорарів, зате із репутаціями, незаплямованими співпрацею з ворогом. Але таких до глядачів Мет просто не випускають.


Тим часом, західна публіка, яка й так не переймається війною в Україні, продовжує спостерігати за химерними появами поруч російських та українських зірок. І завдяки побаченому ковтати тезу про “адін народ”. Бо й справді, які суперечності, коли вони разом співають?  



Людмила Пустельник, Global Village Home



  

0 comments

Comments


bottom of page